Omega 6

Omega 6 to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), w budowie których ostatnie wiązanie podwójne lokalizuje się przy 6. od końca atomie węgla na łańcuchu węglowodorowym – stąd nazwa. Do grona omega 6 zaliczamy przede wszystkim kwas linolowy (LA), kwas gamma-linolenowy (GLA) oraz kwas arachidonowy (AA). Wszystkie one są niezbędne dla właściwego funkcjonowania organizm.

Omega 6
Ryc. 1. Ostatnie wiązanie podwójne lokalizuje się przy szóstym od końca atomie węgla na łańcuchu węglowodorowym.

Omega 6  – działanie

Kwas gamma-linolenowy (GLA) wpływa niezwykle korzystnie na kondycję skóry, wzmacniając jej spójność i chroniąc przed nadmierną utratą wody. Jednocześnie tworzą na jej powierzchni barierę ochronną przed wnikaniem przez skórę patogenów, grzybów i drobnoustrojów chorobotwórczych. Omawiany kwas działa również przeciwzapalnie, antyproliferacyjnie oraz przeciwzakrzepowo.

Kwas linolowy (LA) wspiera przemiany metaboliczne i sprawia, że tłuszcz nie odkłada się w komórkach lecz jest wykorzystywany jako źródło energii. Dzięki temu wspomaga odchudzanie i utrzymanie zgrabnej sylwetki. Ponadto kwas LA zmniejsza poziom szkodliwego cholesterolu LDL, uczestniczy w licznych przemianach metabolicznych, a także zmniejsza ryzyko rozwoju przewlekłych chorób dermatologicznych, takich jak np. rybia łuska, łuszczyca czy atopowe zapalenie skóry.

Kwas arachidonowy (AA) stanowi jeden z podstawowych materiałów budulcowych dla fosfolipidów błon komórkowych neuronów mózgu i fotoreceptorów siatkówki oka. Jest także kluczowy dla prawidłowego rozwoju mózgu dziecka od III trymestru ciąży, kiedy mózg płodu przechodzi etap intensywnego wzrostu. Pod wpływem obecności kwasu AA następuje produkcja ważnych związków, które działają wazodilatacyjnie, immunosupresyjnie oraz zwiększają napływ jonów wapnia do miocytów.

Omega 6 – źródła

Kwasy tłuszczowe z rodziny omega 6 znajdziemy między innymi w:

  • olejach roślinnych, zwłaszcza oleju rzepakowym, oleju słonecznikowym, oleju sojowym, oleju kukurydzianym czy oleju z pestek winogron;
  • zarodkach pszenicy i kiełkach roślin;
  • orzechach, zwłaszcza orzechach włoskich i migdałach;
  • pestkach czarnej porzeczki;
  • tofu.

Zazwyczaj suplementacja omega 6 nie jest konieczna, znacznie częściej pojawia się potrzeba suplementowania kwasów tłuszczowych omega 3. To właśnie takich suplementów diety należy poszukiwać.

Szkodliwość omega 6

Nadmiar kwasów tłuszczowych omega 6 w diecie jest dla organizmu oraz dla zdrowia człowieka szkodliwy. Na podstawie badań i obserwacji wykazano, że współcześnie stosunek spożycia omega 6 do omega 3 wynosi aż 20–15:1, co między innymi:

  • upośledza funkcjonowanie ludzkiego mózgu;
  • przyczynia się do powstawania stanów zapalnych w ustroju;
  • upośledza funkcje poznawcze;
  • zwiększa ryzyko rozwoju raka piersi u kobiet po menopauzie;
  • zwiększa ryzyko występowania zachowań agresywnych i depresyjnych;
  • doprowadza do rozwoju chorób degeneracyjnych i cywilizacyjnych.

 

Dodatkowo spożywanie żywności zawierającej głównie kwasy tłuszczowe omega 6 prowadzi do zahamowania przemiany kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3, które są również niezwykle ważne, a mimo tego spożywane w mniejszych ilościach. Tłuszcze omega 6 przy jednoczesnym niedostatku tłuszczów omega 3 zwiększają ryzyko licznych nowotworów u obu płci.

Zgodnie z najnowszymi rekomendacjami specjalistów, stosunek spożycia omega 6 do omega 3 powinien wynosić 5:1 lub nawet 2:1. Wówczas spożywanie obu tych kwasów wpłynie pozytywnie na organizm człowieka. Należy bowiem pamiętać, że szkodliwy jest jedynie nadmiar omega 6 w nieprawidłowych proporcjach do spożycia omega-3. Całkowite zaprzestanie spożywania omega 6 również nie będzie korzystne dla zdrowia. Należy zachować umiar i dbać o stosunek tych związków w pożywieniu.

Omega 6 – niedobór

Objawy niedoboru kwasów tłuszczowych omega 6 objawiają się przede wszystkim w postaci zmian dermatologicznych takich jak rumień, nadmierne rogowacenie naskórka, marszczenie się skóry czy zmniejszenie jej odporności na mechaniczne uszkodzenia. Dodatkowo obserwuje się stany depresyjne, wzmożoną nerwowość i wahania nastroju. W przypadku kobiet ciężarnych podczas niedoboru omega 6 wzrasta ryzyko przedwczesnego porodu, jak również wad wrodzonych u dziecka.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Kochman K., Kluczowa rola kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6 w biologii człowieka; predykcyjna teoria ewolucji Crawforda, Postępy Biologii Komórki, 2/2012.
  2. Materac E., Marczyński Z., Bodek K., Rola kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6 w organizmie człowieka, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 2/2013.
  3. Dutkowska A., Rachoń D., Rola kwasów tłuszczowych n-3 oraz n-6 w prewencji chorób układu sercowo-naczyniowego, Choroby Serca i Naczyń, 3/2015.
  4. Dąbkowska M., Znaczenie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych WNKT omega 3 i omega 6 w żywieniu człowieka, Acta Salutem Scientiae, 2/2021.

Może Cię zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0