Superfoods

Superfoods to inaczej żywność nadzwyczajna. Dlaczego? Ze względu na bogaty skład i wysokie wartości odżywcze, znacznie przewyższające inne produkty spożywcze dostępne na rynku. Uważa się, że włączenie superfoods do codziennej diety ma efekty prozdrowotne i może nawet chronić przed rozwojem niektórych chorób. Wiele produktów spożywczych z tej grupy znajduje się w sklepach ogólnospożywczych, inne należy zakupić w sklepie ze zdrową żywnością czy sklepach z naturalnymi suplementami diety. Ważne jednak, że nie ma najmniejszych problemów ze zdobyciem ich.

Superfoods

Superfoods – co to jest?

Zgodnie z jedną z definicji, mianem superfoods nazywamy taką żywność, która:

  • ma wysoką jakość odżywczą;
  • posiada w składzie unikatowe składniki lub składniki powszechne, jednak w dużej koncentracji;
  • wykazuje nadrzędną jakość antyoksydacyjną;
  • ma potencjalne korzyści zdrowotne.

Ustalenie jednej, spójnej listy superfoods jest niemożliwe. Warto jednak wskazać tą żywność, która pojawia się najczęściej w tego typu zestawieniach, ciesząc się jednocześnie największą popularnością.

Superfoods – lista

Na liście najcenniejszych superfoods nie może zabraknąć następujących produktów:

  • Spirulina i Chlorella – dwie algi o równie bogatym składzie, lecz nieco innych właściwościach. Spirulina znana jest z dużej zawartości pełnowartościowego białka, żelaza i fikocyjaniny. Wspiera układ sercowo-naczyniowy, skutecznie uzupełnia niedobory pokarmowe i chroni przed chorobami cywilizacyjnymi. Z kolei Chlorella zawiera duże ilości chlorofilu, a dodatkowo wykazuje silne zdolności oczyszczające wspomagając detoks organizmu. Jednak obie algi posiadają wysoką zawartość witamin, minerałów, błonnika i NNKT;
  • komosa ryżowa – chroni przed infekcjami, wzmacnia układ odpornościowy i dodaje energii. Jest dobrym źródłem białka, wapnia i NNKT, a w jej składzie znajdziemy także bogactwo minerałów: cynku, magnezu, żelaza czy potasu;
  • acerola – niewielkie owoce przypominające polskie wiśnie, pochodzące z Barbados. Stanowią najcenniejsze i najbogatsze, znane na świecie źródło witaminy C. Dzięki temu acerola działa silnie przeciwutleniająco, pomaga zwalczać infekcje i chroni naczynia krwionośne;
  • rokitnik – owoce zawierają witaminę C, witaminę E i sterole roślinne. Obniżają poziom cholesterolu LDL, stanowiąc naturalną profilaktykę chorób sercowo-naczyniowych. W medycynie naturalnej olej z rokitnika stosuje się celem zmniejszania negatywnych skutków promieni rentgenowskich i toksycznego oddziaływania lekarstw;
  • jagody goji – opóźniają procesy starzenia, chronią przed nowotworami, obniżają poziom glukozy we krwi. Dodatkowo poprawiają pamięć i odporność. Znane są przede wszystkim z wysokiej zawartości witamin i przeciwutleniaczy;
  • owoce acai – wyróżniają się wyjątkową zdolnością do walki z wolnymi rodnikami. W efekcie tego opóźniają proces starzenia oraz rozwój komórek nowotworowych. W owocach acai znajdziemy aż 21 minerałów i 29 zdrowych kwasów tłuszczowych;
  • zielony jęczmień – zawiera więcej witaminy C niż sok pomarańczowy oraz więcej beta-karotenu niż marchew. Stanowi bogactwo egzogennych aminokwasów i błonnika pokarmowego. Wykazuje właściwości odchudzające i oczyszczające organizm z toksyn.

Takich superfoods jest znacznie więcej, dlatego z łatwością znajdziemy ten, który będzie odpowiadał naszym potrzebom.

Jak często jeść superfoods?

Superfoods to rozwiązania natury. Należą do całkowicie naturalnych, bezpiecznych produktów spożywczych, dlatego jeśli nie występują ku temu żadne przeciwwskazania (uczulenie, przyjmowanie leków, które mogą wchodzić w interakcję ze składnikami superfoods) można stosować je nawet codziennie. Jest to wręcz zalecane, ponieważ jedynie regularność i sumienność w przyjmowaniu tego typu suplementów diety da oczekiwany efekt. Spożywanie superfoods nie wiąże się z wystąpieniem działań niepożądanych. Jedynie w przypadku superfoods o działaniu oczyszczającym możemy na samym początku zaobserwować wypryski skórne, które są pierwszym etapem eliminacji zanieczyszczeń – „uciekają” one po części przez skórę, stąd ten objaw.

Chcąc mieć pewność wysokiej jakości i tym samym skuteczności superfoods, warto wybierać te pochodzące ze znanego źródła. W dużym stopniu liczy się renoma producenta i jakość procesów produkcyjnych.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Kowalski R., Kowalska G., Polskie superfood, Zdrowie i uroda, 1/2017.
  2. Ekiert K., Dochniak M., Superfood – idealne uzupełnienie diety czy zbędny dodatek?, Pielęgnarstwo i Zdrowie Publiczne, 4/2015.
  3. Ekesa B., Selected Superfoods and Their Derived Superdiets, Superfood and Functional Food, Wydwnictwo INTECH, 2017.
  4. Daugherty B., Superfoods: najzdrowsza żywność na świecie, Journal of Nutrition and Behavior, 3/2011.

Może Cię zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0