Jak odbudować kolagen?

Jak odbudować kolagen, który tracimy z każdym dniem? To pytanie stało się w ostatnim czasie niezwykle popularne, co wiąże się ze wzrostem świadomości ludzi na temat fizjologii ich ciała oraz naturalnej, zdrowej suplementacji. Warto wiedzieć, że kolagen jest białkiem naturalnie występującym w organizmie, produkowanym w dużych ilościach do około 25. roku życia. Później produkcja ta stopniowo maleje, co powinno skłaniać nas do rozpoczęcia suplementacji. Pamiętajmy, że suplementy diety to jednak nie wszystko.

Jak odbudować kolagen?

Jak odbudować kolagen?

Istnieją 2 sposoby, które mogą wspomóc naturalną produkcję kolagenu, zarówno w skórze, jak i w stawach czy w innych strukturach organizmu, w skład których wchodzi omawiane białko.

Suplementacja kolagenu

Naturalna suplementacja kolagenu to najskuteczniejsza opcja, aby uzupełnić na bieżąco straty kolagenu ze wszystkich tkanek. Najlepiej wybrać naturalny kolagen do picia o zawartości przynajmniej 8 000 mg kolagenu w 100 g proszku, pochodzenia wołowego lub rybiego. Taki produkt bardzo dobrze wchłania się w jelicie cienkim i może być następnie przetransportowany w miejsca największego zapotrzebowania. Ważne, aby przyjmować kolagen każdego dnia w zalecanej dawce. Wówczas już po miesiącu zauważymy poprawę jędrności skóry oraz zmniejszenie dolegliwości bólowych pochodzenia stawowego.

Suplementacja kolagenu jest rekomendowana każdej osobie po 30 roku życia, ponieważ właśnie wtedy obserwuje się największy spadek naturalnej produkcji tego białka, co jedynie postępuje wraz z upływem kolejnych lat. Kolagen do picia sprawdzi się również w przypadku osób aktywnych fizycznie (profilaktyka kontuzji), pacjentów po operacjach i urazach (szybsze gojenie się tkanek) oraz osób z przewlekłymi chorobami stawów.

Zobacz również: Picie kolagenu – jakie daje efekty?

Urozmaicona dieta

Kolagen można dostarczać do organizmu również wraz z żywnością, choć ze względu na wysoką zawartość w niej cholesterolu i nasyconych tłuszczów, suplementacja wydaje się być dużo zdrowsza w dłuższej perspektywie czasu. Mimo tego od czasu do czasu można włączyć do swojej diety pokarmowe źródła kolagenu, takie jak podroby, golonki, kurze łapki i wywary z nich przyrządzone, produkty zawierające żelatynę oraz chrząstki.

Pamiętajmy, że naturalny kolagen syntezuje się w towarzystwie witaminy C. W diecie nie może więc zabraknąć owoców i warzyw. Dodatkowo warto sięgnąć po acerolę – najbogatsze, znane źródło witaminy C, dostępne w postaci suplementów diety.

Jak odbudować kolagen w stawach?

Regularna, lecz umiarkowana aktywność fizyczna może pomóc w odbudowie kolagenu znajdującego się na powierzchniach stawowych. Sama aktywność fizyczna nie wpływa na poprawę fizjologicznej produkcji tego białka, lecz wpływa na poprawę produkcji mazi stawowej, która znajduje się na powierzchniach stawowych i chroni je przed tarciem czy uszkodzeniami mechanicznymi. Tym samym nie tylko zauważymy zmniejszenie ewentualnych dolegliwości bólowych, ale również ochronimy włókna kolagenowe przed degradacją. Pamiętajmy, że ciężka aktywność fizyczna (sporty ekstremalne, praca wymagająca dźwigania) działa odwrotnie i przyczynia się do uszkadzania włókien kolagenowych w stawach. Wówczas należy postawić na dodatkowe dostarczanie kolagenu do organizmu.

Co wpływa na niszczenie kolagenu w organizmie?

Kolagen jest związkiem produkowanym w sposób fizjologiczny, jednak głównym jego przeciwnikiem jest wiek. W okolicach 25. roku życia synteza kolagenu zaczyna stopniowo maleć, mogą pojawić się pierwsze zmarszczki mimiczne. Od około 30. roku życia synteza ta jest jeszcze niższa i w dalszym ciągu maleje, aż do wieku około 60 lat, gdy zatrzymuje się całkowicie. Nie jesteśmy w stanie przeciwdziałać starzeniu się organizmu, dlatego już w młodym wieku należy zadbać o zdrową dietę i styl życia.

Czynnikami, na które po części mamy wpływ, a które negatywnie odbijają się na produkcji kolagenu są:

  • przewlekle przyjmowane leki, zwłaszcza hormonalne i glikokortykosteroidy;
  • nadmierny stres w życiu;
  • częste opalanie się, korzystanie z solarium, ekspozycja skóry na promieniowanie nadfioletowe;
  • odwodnienie, picie małej ilości wody każdego dnia;
  • dieta uboga w witaminę C (jako że witamina C przyspiesza produkcję kolagenu);
  • niewyspanie i przepracowanie.

Są to więc głównie czynniki związane ze współczesnym stylem życia.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Radziejewska-Choma I., Kolagen – rusztowanie dla skóry, Avanti, 11/2008.
  2. Żelaszczyk D., Waszkielewicz A., Marona H., Kolagen – struktura oraz zastosowanie w kosmetologii i medycynie estetycznej, Estetologia Medyczna i Kosmetologia, 2/2012.
  3. Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A., Kolagen – rola w organizmie i skutki niedoboru, Lek w Polsce, 11/2019.
  4. Morąg M., Burza A., Budowa, właściwości i funkcje kolagenu oraz elastyny w skórze, Journal of Health Study and Medicine, 2/2017.

Może Cię zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0