Koenzym Q10 w pożywieniu

Koenzym Q10 w pożywieniu występuje dość powszechnie. Może być również naturalnie syntezowany przez organizm człowieka, jednak w ograniczonych ilościach. Wykazuje działanie wielokierunkowe i bierze udział w każdej funkcji komórek, a więc i całego organizmu człowieka. Z tego względu warto sięgać po produkty spożywcze zawierające koenzym Q10.

Koenzym Q10 w pożywieniu

Koenzym Q10 w pożywieniu

Zawartość omawianego związku w poszczególnych produktach spożywczych jest bardzo zróżnicowana i zależy głównie od metabolizmu określonych tkanek. Najbogatszym źródłem koenzymu Q10 są zatem organy wewnętrzne wymagające do swojej pracy dużych nakładów energii.

Poniżej przedstawiono przykładowe produkty stanowiące bogate źródła koenzymu Q10 oraz zawartość tego związku:

  • serce – 114 mg/g;
  • nerki – 67 mg/g;
  • wątroba – 55 mg/g.

Nieco mniej substancji znajduje się w:

  • wołowinie – 36 ug/g;
  • wieprzowinie – 22 ug/g;
  • śledziach i tuńczykach – 16 ug/g;
  • pstrągu – 8,5 ug/g.

Z kolei jego śladowe ilości znaleźć można w:

  • kalafiorze i grochu – 2,7 ug/g;
  • fasoli i marchwi – 1,7 ug/g;
  • jogurtach naturalnych – 2,4 ug/g;
  • jajach (głównie żółtkach) – 1,2 ug/g;
  • mleku 1,5% – 0,1 ug/g.

Pewne ilości związku znajdują się również w zielonych roślinach liściastych (np. w szpinaku), w orzechach, a także olejach roślinnych. Jak zatem widać, koenzym Q10 występuje w powszechnie i łatwo dostępnych produktach spożywczych.

Wykazano, że jest on łatwo przyswajalny przez organizm i przede wszystkim nie wykazuje absolutnie żadnej toksyczności. Należy jednak pamiętać, że efekty suplementacji lub spożywania koenzymu Q10 będą widoczne dopiero po jakimś czasie (niekiedy nawet po kilku miesiącach). Dlatego ważna jest regularność przyjmowania tego związku.

Wchłanianie koenzymu Q10

Wchłanianie koenzymu Q10 jest procesem powolnym i niestety niecałkowitym. Maksymalne stężenie w osoczu odnotowuje się po 6-23 godzinach od spożycia. Następnie jest on rozprowadzany do wszystkich tkanek i komórek organizmu, gdzie może pełnić swoje funkcje. Kumuluje się głównie w narządach wewnętrznych, takich jak serce, płuca, nadnercza, wątroba czy śledziona.

Koenzym Q10 rozpuszcza się w tłuszczach, dlatego należy pamiętać, aby komponując dania zawsze dodać do nich produkt zawierający tłuszcz. Przykładowo, sałatkę z kalafiorem można polać olejem roślinnym, zaś rybę można upiec w obecności odrobiny masła. W przypadku gotowych suplementów diety tego problemu zazwyczaj nie ma, ponieważ koenzym Q10 obecny jest w tłuszczowym rozpuszczalniku w kapsułce. Podsumowując, ze względu na rozpuszczalność koenzymu Q10 w tłuszczach, związek ten wchłania się lepiej z przewodu pokarmowego przy spożyciu go po jedzeniu niż na czczo. Wraz z pożywieniem może zostać dostarczone maksymalnie 2-20 mg koenzymu dziennie.

Koenzym Q10 – suplementacja

W niektórych przypadkach spożycie większej ilości koenzymu Q10 nie jest możliwe. Dzieje się tak głównie wśród osób przebywających na specjalnych dietach wykluczających mięso i produkty odzwierzęce lub nabiał. Niektórzy ludzie czują również wstręt przed spożyciem odpowiednio obrobionych zwierzęcych narządów wewnętrznych.

Dodatkowo, optymalne stężenie koenzymu Q10 w organizmie przypada na 20 rok życia. Później jego zawartość w organizmie stopniowo maleje, ponieważ komórki od 25. roku życia nie są w stanie syntezować odpowiedniej ilości związku.

We wszystkich tych przypadkach warto sięgnąć po koenzym Q10 suplement, czyli gotowe tabletki lub kapsułki zawierające odpowiednią ilość koenzymu Q10. Są to preparaty w pełni bezpiecznie, nie powodujące skutków ubocznych, ponieważ koenzym Q10 jest substancją naturalnie występującą, zarówno w organizmie człowieka i zwierzęcia, jak i w roślinach.

Koenzym Q10 może być spożywany lub suplementowany również w prewencji licznych chorób (otyłość, choroby serca), a także w terapii niepłodności bez względu na płeć.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Schroeder G., Kosmetyki – bioaktywne składniki, Wydawnictwo Cursiva, 2012.
  2. Gałka U., Ogonowski J., Koenzym Q – powstawanie, właściwości i zastosowanie w preparatach kosmetycznych, LAB, 5/2015.
  3. Czernic A., Bartosz M., Błaszczyk J., Andysz A., Błaszczyk-Suszyńska J., Wpływ suplementacji koenzymem Q10 na enzymatyczną obronę antyoksydacyjną krwinek czerwonych ludzi zdrowych, Problemy Higieny i Epidemiologii, 3/2011.
  4. Siemieniuk E., Skrzydlewska E., Koenzym Q10 – biosynteza i znaczenie biologiczne w organizmie zwierząt i człowieka, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 59/2005.

Może Cię zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0

Twój koszyk jest pusty

Brak produktów w koszyku.