Dieta wegańska

Dieta wegańska stanowi najbardziej rygorystyczną dietę. Ze względu na brak odpowiedniej wiedzy i świadomości często wiąże się z powstawaniem niedoborów pokarmowych, ponieważ wyklucza spożywanie wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego, również jajek i nabiału. Składniki pokarmowe dostarczane są organizmowi poprzez spożywanie warzyw, owoców, zbóż, wodorostów oraz innych naturalnych produktów.

Dieta wegańska

Na czym polega dieta wegańska?

Weganizm odrzuca wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak:

  • mleko;
  • jaja;
  • nabiał;
  • miód.

 

W skrajnych przypadkach wyklucza nawet pewne postaci leków, do których produkcji wykorzystuje się tkanki zwierzęce. Weganie często nie używają przedmiotów i odzieży wykonanych ze skóry lub wełny, niektórzy spożywają tylko produkty pochodzące z upraw ekologicznych oraz pełnoziarniste. Jedynymi produktami, które dostarczają weganom składników odżywczych są warzywa, owoce, zboża i inne naturalne produkty oraz wodorosty. Można zatem powiedzieć, że weganizm w dużej mierze jest stylem życia, a nie wyłącznie stylem odżywiania się. Wyróżnia się dodatkowo kilka odmian weganizmu:

  • witarianizm – dopuszcza spożywanie wyłącznie surowych warzyw i owoców, nie toleruje gotowania, smażenia. Obejmuje rezygnację dodatkowo z herbaty i kawy;
  • frutarianizm – obejmuje zakaz spożywania żywych części roślin. Spożywane są wyłącznie owoce i warzywa, jeśli same odpadną od rośliny.

 

Każda dieta wegańska powinna być skomponowana przez doświadczonego dietetyka. W innym razie obserwuje się liczne niedobory pokarmowe i problemy zdrowotne związane z niedostatecznym odżywieniem organizmu. Dieta wegańska przeciwwskazana jest rozwijającym się dzieciom i młodzieży, jak również kobietom ciężarnym, osobom przewlekle chorym czy seniorom.

Dieta wegańska – zalety

Największą zaletą diety wegańskiej jest niższe ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe, nowotwory, zespoły metaboliczne czy otyłość. Wszystko przez to, że wykluczając tłuszcze nasycone i cholesterol (w które obfituje dieta mięsna), a dostarczając mnóstwo antyoksydantów, chronimy swój ustrój, wpływamy na prawidłową gęstość i jakość krwi, jak również normalizujemy ciśnienie tętnicze. Zaletą tego rodzaju diety jest wysoka zawartość błonnika pokarmowego, który jest pomocny w walce z zaparciami lub innymi chorobami dotyczącymi perystaltyki jelit.

Dieta wegańska – wady

Do potencjalnych skutków ubocznych przewlekłego stosowania diety wegańskiej możemy zaliczyć:

  • realne ryzyko niedoboru witaminy B12, żelaza, białka, cynku, wapnia, kwasów tłuszczowych Omega 3;
  • osłabienie, przewlekłe zmęczenie wskutek niedostatecznej podaży energii;
  • zwiększone ryzyko niedożywienia i niższą biodostępność wielu składników odżywczych.

 

Warto pamiętać, że niedobory pokarmowe rozwijają się bardzo powoli. Zazwyczaj objawy stają się uciążliwe dopiero wtedy, gdy zmagamy się już ze znaczną anemią. Wówczas doprowadzenie organizmu do stanu prawidłowego jest trudne i czasochłonne. Wymaga fachowej pomocy lekarza.

Jak stosować dietę wegańską?

Osoby chcące praktykować dietę wegańską muszą pamiętać przede wszystkim o tym, aby była urozmaicona. Każdego dnia należy spożywać odpowiednią ilość warzyw, owoców, nasion, produktów pełnoziarnistych. Konieczna jest dodatkowa suplementacja witaminy D, Omega 3, witamin z grupy B oraz cynku. Przed rozpoczęciem przyjmowania suplementów diety warto jednak wykonać badania krwi i określić poziom związków. Zalecana jest natomiast dodatkowa suplementacja Spiruliny wzbogaconej o żelazo oraz koenzymu Q10 (dodającego energii). Jako że jedynym źródłem naturalnego kolagenu w żywności są produkty pochodzenia zwierzęcego, weganie powinni rozważyć również przyjmowanie kolagenu.

Warto zadbać o profilaktykę chorób i regularne wykonywanie badań kontrolnych, zwłaszcza moczu i krwi. Dzięki temu szybko wykryjemy ewentualne problemy zdrowotne. Jeśli wiążą się one ze źle skomponowaną dietą, będzie można w odpowiednim momencie wdrożyć postępowanie korekcyjne.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Cader P., Lesiów T., Weganizm i wegetarianizm jako diety we współczesnym społeczeństwie konsumpcyjnym, Nauki Inżynierskie i Technologie, 37/2021.
  2. Reguła J., Charakterystyka i ocena wybranych diet alternatywnych, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 3/2013.

Może Cię zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0