Fikocyjanina

Fikocyjanina to niebieski pigment występujący w spirulinie. Stosowana w odpowiedniej dawce wpływa korzystnie na zdrowie i wygląd zewnętrzny. Liczne zdrowotne właściwości tej substancji powodują, że spirulina należy do skutecznych i najczęściej stosowanych suplementów diety.

Fikocyjanina

Fikocyjanina

Fikocyjanina to fikobiliproteina i składa się z części białkowej o dużej masie cząsteczkowej. Zawiera chromofory, które odpowiadają za jej charakterystyczną barwę. Fikobilina zawarta w substancji jest bardzo podobna do pigmentów żółciowych człowieka (bilirubina) i do hemoglobiny.

W spirulinie fikocyjanina stanowi około 1% masy algi. Odpowiada za jej zdolność do neutralizacji wolnych rodników. Substancja rozpuszcza się w wodzie. Składa się z jądra i przyłączonych do niego heksamerów fikocyjaniny.

Fikocyjanina – właściwości

Fikocyjanina może pobudzać produkcję komórek macierzystych szpiku kostnego, a co się z tym wiąże – leukocytów, erytrocytów oraz trombocytów. Wyraźnie poprawia odporność organizmu i wyniki morfologii. Fikocyjaninę można zatem stosować podczas leczenia białaczki lub uszkodzeń DNA spowodowanych radioaktywnym promieniowaniem. Udowodniono również, że może mieć korzystny wpływ na leczenie raka okrężnicy.

Wykazano, że związek jest selektywnym inhibitorem cyklooksygenazy typu 2, która jest odpowiedzialna za powstawanie stanu zapalnego.

Charakteryzuje się silnym działaniem antywirusowym, ponieważ chroni komórki organizmu przed przenikaniem wirusów przez ich membranę. Dodatkowo fikocyjanina przekracza barierę krew-mózg, co otwiera perspektywę jej zastosowania między innymi w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych jak np. choroba Parkinsona czy Alzheimera, do powstawania których przyczyniają się wolne rodniki.

Substancja jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy (znacznie silniejszym niż witamina C czy witamina E).

Pozostałe właściwości fikocyjaniny:

  • działanie przeciwzapalne i zmniejszanie obrzęków
  • stymulacja systemu immunologicznego
  • oczyszczanie wątroby i woreczka żółciowego
  • stymulacja hematopoezy poprzez naśladowanie działania hormonu erytropoetyny
  • regulacja produkcji leukocytów (nawet jeśli komórki macierzyste szpiku kostnego uległy uszkodzeniu przez promieniowanie lub toksyczne chemikalia)

Spirulina

Spirulina jest algą z rodziny sinic o charakterystycznej budowie oraz kolorze. Za barwę oraz znaczną część właściwości spiruliny odpowiada fikocyjanina. Wprowadzenie do diety suplementacji spiruliny dostarcza organizmowi wiele cennych składników odżywczych. Brak celulozy w ścianie komórkowej sprawia, że spirulina jest odpowiednim pożywieniem również dla osób z problemami jelitowymi.

Oprócz fikocyjaniny posiada w składzie wiele związków mineralnych, zwłaszcza spore stężenie wapnia, żelaza, magnezu, manganu, cynki i potasu. Większą część suchej masy stanowią białka wysokiej jakości, zawierające dużą ilość niezbędnych aminokwasów.

O skuteczności suplementacji spiruliny świadczy także duża biodostępność jej składników. Są one lepiej przyswajalne niż w przypadku innych suplementów.

Spirulina – właściwości

Do najbardziej znanych właściwości spiruliny można zaliczyć:

  • działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne, antynowotworowe, przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwwirusowe
  • wpływ na wzrost rezydentnej mikroflory jelitowej
  • poprawę pracy układu trawiennego
  • regulację ciśnienia skurczowego krwi
  • zmniejszanie reakcji wymiotnych i mdłości
  • obniżanie poziomu cholesterolu LDL
  • zwiększanie zdolności regeneracji powysiłkowej
  • wspomaganie usuwania metali ciężkich oraz toksyn z organizmu
  • poprawę samopoczucia
  • zmniejszanie uczucia głodu, co ma korzystny wpływ dla zachowania idealnej sylwetki

 

Spirulina jako naturalny suplement diety zyskuje coraz większą popularność. Posiada bogaty skład, dzięki któremu jest w stanie uzupełniać niedobory białka oraz mikro- i makroelementów. Obok funkcji żywieniowej może także pełnić rolę farmaceutyku i wspomagać leczenie niektórych chorób cywilizacyjnych.



Polecane produkty:

Bibliografia:

  1. Jękot B., Rzewińska A., Hałaszuk P. (i inni), Algae preparations as a source of beneficial healthy substances, 2016.
  2. Gumiela E., Szulińska M., Bogdański P., Wpływ suplementacji spiruliny na wybrane parametry antropometryczne i biochemiczne, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 4/2013.
  3. Fikocyjanina – płynny świeży ekstrakt ze spiruliny, Dugona Health Beauty Organic, Warszawa.
  4. Duda-Chodak A., Wajda Ł., Kobus M. (i inni), Wpływ bakterii z rodzaju Arthrospira na funkcjonowanie układu immunologicznego, Postępy Mikrobiologii, 49/2010.
  5. Wen P., Hu TG., Wen Y. (i inni), Ukierunkowane dostarczanie fikocyjaniny w celu zapobiegania rakowi okrężnicy za pomocą włókien elektrooporowych, Funkcja Żywności, luty 2019.
  6. Witczak M., Florkiewicz A., Witczak T., Prace młodych pracowników nauki i doktorantów wydziału technologii żywności. Tom 2, Kraków 2016.

Może Cię zainteresować

4 odpowiedzi

  1. Spirulina – bardzo polecana i świecąca triumfy na instagramie i w różnorodnych vlogach. Choć rzeczywiście, nie można jej odebrać dobroczynnego działania:)

  2. Nawet nie wiedziałam o istnieniu takiej substancji. Choć o samej spirulinie jest w mediach głośno.
    Niestety mam w rodzinie przypadki złośliwych nowotworów – może fikocyjanina to kolejny warty rozważenia składnik terapii wspierającej leczenie…

  3. Bardzo interesujący i rzetelny artykuł, nie wiedziałam nawet, że fikocyjanina może zdziałać w naszym organizmie tak wiele dobrego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0