Zdrowa dieta

Zdrowa dieta to nie tylko podstawa profilaktyki, leczenia lub łagodzenia objawów większości chorób, ale również klucz do świetnego samopoczucia, zgrabnej sylwetki, siły, wytrzymałości, dobrej odporności, kondycji czy urody. W dzisiejszych czasach jest to szczególnie ważne, ponieważ na każdym kroku narażeni jesteśmy na stres, zanieczyszczenia i wszechobecny pośpiech, a dobra dostępność fast-foodów i żywności przetworzonej nie ułatwia sytuacji.

Zdrowa dieta

Na czym polega zdrowa dieta?

Zdrowa dieta to nic innego jak styl odżywiania wspierający zdrowie, urodę i samopoczucie. Polega na świadomym dobieraniu produktów spożywczych, urozmaicaniu dań oraz przestrzeganiu zasad piramidy żywieniowej. Zdrowa dieta nie wyklucza całkowitego spożycia słodyczy czy niezdrowych dań, jednak zaleca jak największe ograniczenie ich.

Zasady zdrowej diety

Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady zdrowej diety. Jednocześnie nie zapominajmy o prawidłowym nawodnieniu. Każdego dnia powinniśmy wypijać przynajmniej 1,5 l wody dziennie. Jeśli chcemy dodatkowo wesprzeć zdrowie i metabolizm, można do niej dodać odrobinę soku z cytryny, listki mięty lub 3-4 ziarna soli kłodawskiej. Zapotrzebowanie na wodę wzrasta latem, podczas aktywności fizycznych, biegunkach, wymiotach i przebywania w gorących pomieszczeniach.

1. Urozmaicenie jadłospisu.

Każda grupa produktów spożywczych jest źródłem innych, cennych dla zdrowia składników odżywczych. Przykładowo, produkty mleczne dostarczają wapń i białko, ale nie zawierają witaminy C, którą mają choćby owoce i warzywa. Owoce i warzywa są na ogół słabym źródłem białka i NNKT (Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe) niż ryby morskie oraz owoce morza. Z kolei w produktach pełnoziarnistych znajdziemy najwięcej węglowodanów złożonych, które są podstawowym źródłem energii w diecie człowieka. Dlatego każdego dnia należy spożywać produkty z każdej grupy – tłuszczów (zdrowych, najlepiej roślinnych), węglowodanów oraz białek.

Dzięki temu nie tylko kompleksowo zadbamy o uzupełnianie ewentualnych niedoborów i zaspokajanie potrzeb organizmu, ale również codziennie będziemy jedli smacznie.

2. Zapotrzebowanie kaloryczne.

Każdy człowiek posiada inne zapotrzebowanie kaloryczne, które zależy między innymi od poziomu codziennej aktywności fizycznej, stanu zdrowia, wieku czy nawet stanu fizjologicznego. Można je wyliczyć na podstawie wzorów:

  • Dla mężczyzn: 66,47 + (13,75 x waga w kg) + (5 x wzrost w cm) – (6,75 x wiek);
  • Dla kobiet: 665,09 + (9,56 x waga w kg) + (1,85 x wzrost w cm) – (4,67 x wiek).

Uzyskany wynik jest podstawową przemianą materii, czyli dziennym zapotrzebowaniem kalorycznym. Wzór ten nie obejmuje jednak poziomu aktywności fizycznej, dlatego dokładniejszy wynik uzyska się podczas korzystania z gotowych kalkulatorów zapotrzebowania kalorycznego, które uwzględniają ten czynnik. Spożywanie zbyt dużej ilości kalorii doprowadzi do nadwagi, spożywanie zbyt małej ilości sprawi, że będziemy zmęczeni, a organizm nie otrzyma tyle energii, ile potrzebuje (redukcja 200-400 kcal wskazana jest tylko na dietach odchudzających). Właśnie dlatego tak ważne jest spożywanie właściwej ilości kalorii.

3. Suplementy diety.

Nawet zdrowa dieta nie zawsze dostarcza wszystkiego, co potrzebujemy. Każdy człowiek powinien suplementować choćby witaminę D (której źródłem jest słońce, a nie żywność), natomiast osoby po 30. roku życia powinny rozważyć suplementację kolagenu i kwasu hialuronowego – związków niezbędnych do zachowania zdrowia stawów i dobrej kondycji skóry, jednak których naturalna synteza maleje po 30. roku życia. Suplementy potrzebne są również kobietom ciężarnym – zwłaszcza kwas foliowy, choć nie tylko. Acerola poprawi naszą odporność, Chlorella oczyści organizm z toksyn i metali ciężkich, zaś Spirulina dodatkowo dostarczy cennych składników odżywczych. Decydując się na naturalne suplementy diety mamy pewność, że wspieramy organizm w sposób kompleksowy.

4. Ograniczenie żywności przetworzonej.

Na koniec warto wspomnieć, że choć ciastko, kawałek czekolady czy chipsy na imprezie raz na jakiś czas nie wywołają negatywnych efektów, to spożywanie ich kilka razy w tygodniu już tak. Mowa nie tylko o nadwadze, cellulicie i gorszym samopoczuciu. Tego typu żywność (jak również gotowe dania do odgrzania i fast-foody) spożywana często nasila schorzenia dermatologiczne, zwiększa ryzyko stanów depresyjnych, powoduje bezsenność, obniża odporność i sprawia, że po prostu nie mamy energii do działania. Jeśli to możliwe, starajmy się więc w jak największym stopniu ją ograniczać.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Jodkowska M., Radiukiewicz K., Zasady prawidłowego żywienia młodzieży, Warszawa 2017.
  2. Tuszyńska-Bogucka V., Bogucki J., Styl życia a zdrowie – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2005.

Może Cię zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0