Czy Spirulina jest zdrowa?

Czy Spirulina jest zdrowa i czemu zawdzięcza swoją wciąż rosnącą popularność? Te pytania padają bardzo często w związku z wzrastającym zainteresowaniem naturalną suplementacją oraz zdrowym stylem życia. Warto wiedzieć, że Spirulinę zalicza się do grona najkorzystniejszych superfoods, a jej właściwości niejednokrotnie potwierdzono badaniami. Do jej spożywania nie ma praktycznie żadnych przeciwwskazań, co czyni ją uniwersalnym i bezpiecznym produktem.

Czy Spirulina jest zdrowa?

Czy Spirulina jest zdrowa?

Odpowiedź na to pytanie nie zawsze jest jednoznaczna, ponieważ Spirulina jest zdrowa tylko wtedy, jeśli jest hodowana w czystych zbiornikach wodnych, w optymalnym dla siebie środowisku, a następnie zostanie poddana właściwej obróbce, jeszcze zanim trafi na półki sklepowe. Zbiorniki wodne muszą być pozbawione bakterii, patogenów, metali ciężkich i jakichkolwiek innych zanieczyszczeń, które mogłyby odkładać się w jej tkankach. Najlepiej sprawdzają się czyste wody Tajwanu, które cieszą się bardzo wysoką czystością mikrobiologiczną i dużą zawartością cennych składników mineralnych oraz odpowiednim klimatem.

Sama hodowla to nie wszystko. Jeśli alga osiągnie wzrost odpowiedni do jej wyłowienia z wody, zostaje przetransportowana do fabryki i przekształcona w formę dostępną do użytku, a więc np. sprasowana do tabletek lub rozdrobniona na proszek. To również moment, w którym można dodatkowo zbadać jej czystość, gwarantując konsumentów maksymalne bezpieczeństwo i najwyższą jakość. Prawidłowy proces produkcji jest długi i składa się z kilku etapów, dlatego najlepiej jakości Spirulina nigdy nie będzie tania. Inaczej jej hodowla i produkcja byłyby nieopłacalne. Unikajmy więc suplementów diety z najniższych półek cenowych, ponieważ cena przekłada się na gorszą jakość produktu.

Odpowiadając na główne pytanie artykułu, jeśli Spirulina hodowana jest w czystej wodzie, a proces jej produkcji jest kontrolowany, alga ta zalicza się do najcenniejszych suplementów diety, wszechstronnie wspierających organizm. Jest wówczas zdrowa i wręcz konieczna do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Co zawiera Spirulina?

Spirulina jest zdrowa głównie dzięki swojemu urozmaiconemu składowi. Znajdziemy w niej zarówno witaminy, jak i minerały, antyoksydanty czy białko. Omawiając bardziej szczegółowo, w skład Spiruliny wchodzą przede wszystkim:

  • witamina A;
  • witamina E;
  • witaminy z grupy B;
  • witamina C;
  • witamina K;
  • składniki mineralne, w tym cynk, żelazo (w dużych ilościach), miedź, potas, wapń, magnez, mangan, fosfor i inne;
  • błonnik pokarmowy;
  • pełnowartościowe białko porównywalne jakością do białka pochodzenia zwierzęcego oraz szereg cennych aminokwasów;
  • NNKT – niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe;
  • węglowodany;
  • polifenole;
  • fikocyjanina.

Dzięki temu suplementacja Spiruliny przyczynia się do zmniejszenia poziomu wolnych rodników w organizmie, a więc do obniżania ryzyka chorób takich jak miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, nowotwory, alergie, depresja czy schorzenia neurodegeneracyjne. Odpowiada za to jej działanie antyoksydacyjne. Dodatkowo uzupełnia niedobory pokarmowe, zwłaszcza pojawiające się w przypadki diet roślinnych (dieta wegańska i dieta wegetariańska), jak również poprawia trawienie. Wykonano liczne badania, które udowodniły, że regularna suplementacja Spiruliny wpływa korzystnie przede wszystkim na układ nerwowy oraz układ sercowo-naczyniowy.

Spirulina – przeciwwskazania

Nie ma praktycznie żadnych przeciwwskazań do przyjmowania Spiruliny. Jedynym bezwzględnym przeciwwskazaniem jest alergia na algi, co zdarza się jednak bardzo rzadko ze względu na ich naturalne pochodzenie. Spirulina może znaleźć się w diecie dzieci, seniorów i kobiet ciężarnych (po uzyskaniu zgody lekarza ginekologa). Ostrożność powinny zachować jedynie osoby, które ze względów zdrowotnych rezygnują ze spożycia jodu (np. pacjenci z nadczynnością tarczycy oraz niektórymi nowotworami). Spirulina morska hodowana w wodach słonych może bowiem zawierać w składzie również jod. Na szczęście na rynku spotkać można Spirulinę słodkowodną, pozbawioną tego pierwiastka (Spirulina bez jodu).



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Zdrojewicz Z., Idzior A., Kocjan O., Spirulina i błonnik witalny a leczenie otyłości, Medycyna Rodzinna, 1/2018.
  2. Gumiela E., Szulińska M., Bogdański P., Wpływ suplementacji spiruliny na wybrane parametry antropometryczne i biochemiczne, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 4/2013.
  3. Ferent B., Zakrzycki P., Charakterystyka wybranych właściwości leczniczych cyjanobakterii z rodzaju Arthrospira, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 2/2015.
  4. Kępińska-Pacelik J., Biel W., Spirulina – dlaczego określana jest mianem super food?, Przemysł Spożywczy, 1/2022.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0