Godziny otwarcia

Poniedziałek - Piątek
09:00 - 17:00

Czysta Spirulina – jak wpływa na zdrowie?

Czysta Spirulina to produkt zaliczany do grupy tzw. Superfoods, czyli produktów o szczególnych właściwościach prozdrowotnych. Spirulina to suplement diety uzyskiwany najczęściej z alg morskich. Nazwa ta może oznaczać również samodzielną jednostkę systematyczną oraz potoczną nazwę alg, z których jest uzyskiwana.

Spirulina zaliczana była niegdyś do grupy alg. Jednak po wielu badaniach okazało się, że bliżej jej do gromady sinic z rodzaju Arthrospira platensis. Spirulina występuje powszechnie w Afryce oraz Ameryce Centralnej, w słodkich oraz słonych wodach jezior tropikalnych. Obecnie wiele badań poświęconych właściwościom Spiruliny wykazało jej korzystny wpływ na różne parametry zdrowia człowieka. Dlatego jest tak chętnie stosowana w gastronomii, kosmetyce oraz medycynie naturalnej. Badania potwierdzają również wysoką wartość odżywczą Spiruliny, dlatego jest ona suplementem często zalecanym przez dietetyków.

Najważniejsze składniki Spiruliny

Czysta Spirulina może być wartościowym elementem diety ze względu na wysoką zawartość białka. Dostarcza wielu aminokwasów egzogennych, czyli tych które człowiek powinien codziennie zapewnić z pokarmem. Ponadto, dla fenyloalaniny zawartej w Spirulinie, potwierdzono działanie hamujące na ośrodek głodu w mózgu oraz udział w regulacji glikemii poposiłkowej. Badania laboratoryjne potwierdziły również zawartość cennych dla człowieka wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Spirulina jest bardzo dobrym źródłem beta-karotenu, który jest prekursorem witaminy A. Związek ten ma silne właściwości antyoksydacyjne, co pozwala chronić komórki przed stresem oksydacyjnym i przewlekłym stanem zapalnym. Czysta Spirulina może być również dobrym źródłem wielu witamin (m.in. witamina E, witaminy z grupy B) oraz minerałów. Warto również zauważyć, że Spirulinę w zależności od rodzaju, może charakteryzować brak lub wysoka zawartość jodu, którego niedobór dość często pojawia się w populacji.

Substancje charakterystyczne obecne w Spirulinie

Czysta Spirulina jest źródłem substancji specyficznych dla tego gatunku. Należy tutaj wymienić przede wszystkim związki z grupy fikocyjanin. W licznych badaniach potwierdzono, iż fikocyjaniny mogą wpływać na hamowanie wydzielania lipazy trzustkowej, obniżenia stężenia triacylogliceroli we krwi oraz obniżenie glikemii poposiłkowej. Dodatkowo, dla fikocyjaniny C, allofikocyjaniny oraz fikocyjaniny R wykazano działanie przeciwnowotworowe, poprzez hamowanie wzrostu komórek nowotworowych Erlicha.

Warto również zwrócić uwagę na wysoką zawartość chlorofilu. Spektrum działania chlorofilu na organizm jest bardzo szerokie. Można do niego zaliczyć głównie działanie antyoksydacyjne, działanie ochronne przed promieniowaniem UV oraz działanie przeciwnowotworowe.

Skład biochemiczny Spiruliny pozwala z powodzeniem stosować ją jako środek pobudzający perystaltykę jelit. W naturalny sposób przyspiesza ruchy jelitowe, powoduje ściąganie wody do światła jelita, przez co masy kałowe stają się luźniejsze. Czysta Spirulina może okazać się cennym produktem dla osób zmagających się z problemem zaparć czy hemoroidów.

Jak czysta Spirulina wpływa na zdrowie?

Dzięki wysokiej zawartości białka czysta Spirulina może być pomocna w leczeniu osób niedożywionych z osłabionym apetytem oraz wyniszczonych.

Wpływ fenyloalaniny na regulację glikemii poposiłkowej może wspomagać osoby cierpiące na insulinooporność oraz cukrzycę typu 2.

Wysoka zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu układu odpornościowego.

Obecność silnych antyoksydantów pomaga chronić komórki przed mutacją nowotworową.

Stosowanie Spiruliny może okazać się efektywną metodą zapobiegania niedoborom pokarmowym.

Spirulina może być źródłem jodu, który jest niezbędny dla funkcjonowania tarczycy.

Obecność wapnia w czystej Spirulinie działa korzystnie w profilaktyce osteoporozy i chroni układ ruchu.

Działanie hamujące, wywierane na ośrodek głodu, może okazać się pomocne dla osób będących na diecie redukcyjnej i przyspieszać odchudzanie. Ponadto, czysta Spirulina, ułatwiając defekację i zapewniając regulację czynności wypróżniania, wspomaga proces oczyszczania organizmu z metali ciężkich. Można więc jej przypisać korzystne działanie w profilaktyce raka jelita grubego.

Podsumowując, czysta Spirulina to źródło wielu substancji biologicznie aktywnych o szerokim spektrum pozytywnego działania na organizm człowieka.

Zalety Spiruliny to przede wszystkim:

  • wysoka wartość odżywcza (białko, tłuszcze, glikolipidy)
  • działanie wspierające układ odpornościowy
  • zapobieganie chorobom cywilizacyjnym, takim jak otyłość czy niektóre nowotwory
  • silnie działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne
  • wspomaganie procesu gojenia się ran
  • zapobieganie niedoborom pokarmowym

Podsumowanie

Czysta Spirulina to cenne źródło substancji odżywczych, których zastosowanie może być bardzo szerokie. Należy podkreślić, iż Spirulina dostępna na rynku zaliczana jest do grupy suplementów diety, a więc nie może zastąpić prawidło zbilansowanej, zdrowej diety. Może jednak być jej cennym urozmaiceniem. Dlatego wcześniej warto się upewnić, czy faktycznie jest czysta, nie zawiera wypełniaczy, posiada certyfikaty jakości oraz z jakiego źródła pochodzi.

Spirulinę 100% naturalną i bez żadnych wypełniaczy można kupić w Sklepie Spirulina.pl

Bibliografia:

  1. Zdrojewicz Z., Idzior A., Kocjan O., Spirulina i błonnik witalny a leczenie otyłości. Borgis – Medycyna Rodzinna 1/2015, s. 18-22
  2. Czerpak R., Jabłońska-Trypuć A., Pietryczuk A., Znaczenie terapeutyczne, kosmetyczne i dietetyczne niektórych glonów. Borgis – Postępy Fitoterapii 3/2009, s. 168-174
  3. Jękot B., Rzewińska A., Hałaszuk P., Algae preparations as a source of beneficial healthy substances. Medicina Internacia Revuo 2016, 27; 106 str. 4-10

3 komentarze

  1. BEATA REDZIMSKA 17 grudnia 2018 w 22:12 - Odpowiedz

    Po prostu produkt cud. Coraz wiecej mowi sie o super food, spirulina jest taka bomba dla zdrowia w pigulce. Pozdrawiam serdecznie Beata

  2. pożeram strony 17 grudnia 2018 w 21:33 - Odpowiedz

    Nie miałam jeszcze okazji jej stosować, choć sporo słysząłam o jej działaniu

  3. Anszpi 17 grudnia 2018 w 16:55 - Odpowiedz

    Chyba powinnam spróbować włączyć spiruline do swojej diety

Zostaw komentarz