Coraz więcej osób zadaje sobie pytanie – chlorella czy spirulina? Obydwie posiadają wiele składników odżywczych oraz korzystnie wpływają na zdrowie i urodę. Zatem którą wybrać?

Chlorella czy spirulina?

Zarówno spirulina jak i chlorella są algami, z tą różnicą, że chlorella należy do grupy zielenic, natomiast spirulina do grupy sinic.

Chlorella

Chlorella posiada niemożliwą do strawienia przez ludzki organizm ścianę komórkową. W związku z tym, przed użyciem w celach suplementacyjnych przechodzi obróbkę, która polega na zniszczeniu tej ściany. Jest to konieczne, aby uwolnić zawarte w chlorelli wartościowe składniki.

Chlorellę zalicza się do najczęściej występujących organizmów wśród alg, ponieważ posiada umiejętność wzrastania w niekorzystnych warunkach. Dodatkowo jest to najbardziej przebadany i poznany eukariont fototroficzny. Sprzedaje się ją w postaci tabletek, kapsułek, ekstraktów lub proszków po uprzedniej kultywacji i wysuszeniu.

Skład

Chlorella posiada ponadprzeciętną ilość chlorofilu, beta karotenów i polisacharydów. Można w niej znaleźć także witaminy: C, D, B1, B2, kwas foliowy, a także luteinę, kwas pantotenowy i cholinę. W nieco mniejszych ilościach natomiast odkryto minerały takie jak wapń, żelazo, miedź, mangan, fosfor, jod, cynk, sód i potas, witaminę A i K oraz aminokwasy (w tym 9 egzogennych).

Właściwości

Jest szczególnie polecana do kompleksowego oczyszczania organizmu z toksyn (oraz wątroby). Wiąże bowiem toksyny i metale ciężkie nie pozwalając im wchłonąć się do organizmu. Do innych właściwości chlorelli zalicza się:

  • wzmacnianie odporności poprzez stymulację produkcji leukocytów
  • zmniejszanie ryzyka rozwoju komórek nowotworowych
  • wspomaganie przy problemach trawiennych i zaparciach
  • obniżanie poziomu szkodliwego cholesterolu LDL
  • przyspieszanie gojenia się ran, ponieważ po spożyciu błyskawicznie przyspiesza tempo regeneracji tkanek.

Ciekawostką jest, że spożycie chlorelli około 2 godziny przed alkoholową imprezą może zapobiec jej skutkom (zapobiega wystąpieniu kaca) na drugi dzień.

Spirulina

Spirulina wykazuje wyjątkową zdolność do adaptacji w różnych warunkach środowiska, jednak preferuje środowiska zasadowe. Znana była już w czasach starożytnych.

Skład

Aż 70% spiruliny stanowią białka. Jest bogatym źródłem witamin z grupy B (głównie B12) oraz witaminy E i żelaza. Właśnie ze względu na znaczną zawartość białka i żelaza często stosuje się ją jako uzupełnienie diety wegetariańskiej.

Właściwości

Czysta spirulina znana jest nie tylko z działania zdrowotnego ale i z wpływu na urodę. Opóźnia procesy starzenia się skóry, poprawia jej kondycję oraz stopień nawilżenia. Stosowana na włosy zapobiega wysuszaniu i wzmacnia ich strukturę. Może być stosowana jako naturalny filtr ochronny przed słońcem, ponieważ chlorofil i fikocyjaniny chronią przed szkodliwym działaniem promieni UV. Jakie jeszcze wyróżniamy zalety spiruliny? Oto jej pozostałe właściwości:

  • obniżanie poziomu szkodliwego cholesterolu LDL
  • wspomaganie funkcjonowania mięśnia sercowego
  • wspomaganie trawienia
  • działanie antyoksydacyjne, ochrona przed rozwojem komórek nowotworowych
  • łagodzenie objawów napięcia przedmiesiączkowego
  • regulacja glikemii poposiłkowej

A więc co wybrać? Chlorella czy spirulina?

Dostępne na rynku suplementy diety pochodzące z alg na pewno nie są szkodliwe, mogą natomiast znakomicie uzupełnić niedobory składników odżywczych. Zastosowane jako dodatek do potraw znacznie wzbogacają ich walory smakowe. Algi szczególnie docenia się w kuchni chińskiej.

Chlorella jest zdecydowanie mniej popularna niż spirulina, jednakże posiada równie dobre właściwości i stosunkowo bogatszy skład. Spirulina jest idealnym wyborem osób znajdujących się na bezmięsnych dietach, natomiast chlorella wykazuje silne działanie oczyszczające.

Chlorella czy spirulina? Wybór tak naprawdę zależy od oczekiwań danej osoby. Obie algi korzystnie wpływają na zdrowie i urodę, jednak wywołują różne efekty. Wybór należy podjąć indywidualnie biorąc pod uwagę cel stosowania suplementu lub zdecydować się na ich połączenie w jednym produkcie i cieszyć się właściwościami obu alg.

Bibliografia:

  1. Zdrojewicz Z., Bieżyński B., Krajewski P., Czy warto jeść algi?, Medycyna Rodzinna, 21/2018.
  2. Gumiela E., Szuliński M., Bogdański P., Wpływ suplementacji spiruliny na wybrane parametry antropometryczne i biochemiczne, Wybrane Problemy Kliniczne, 2013.