Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu dziecka

Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu dziecka to bezpieczna i efektywna droga do tego, aby maluch już od najmłodszych lat wykształcił silny układ immunologiczny, a także aby nie zmagał się z chorobami w wieku późniejszym. O odporność dziecka powinni zadbać rodzice. Podstawą jest zdrowa dieta i aktywność fizyczna. Kobiety ciężarne poprzez zdrowe odżywianie się pomagają budować odporność już u rozwijającego się płodu.

Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu dziecka

Karmienie piersią

Jeśli chcemy wzmocnić organizm noworodka i niemowlęcia, najlepszym do tego sposobem będzie karmienie piersią. W kobiecym mleku znajdują się:

  • pełnowartościowe białka i aminokwasy;
  • hormony;
  • witaminy;
  • minerały;
  • kwasy tłuszczowe;
  • przeciwciała (budujące odporność już od pierwszych dni życia dziecka).

 

Podobnie działającymi składnikami mleka matki są też enzymy i prebiotyki. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) karmienie piersią powinno być utrzymywane w pierwszych 6 miesiącach życia dziecka, później zaś aż do 2. roku życia, w połączeniu z podawaniem żywienia uzupełniającego.

Zobacz również: Czym zajmuje się WHO?

Dieta wzmacniająca odporność dziecka

Jeśli chcemy natomiast wzmocnić dzieci starsze, które mogą już samodzielnie jeść, warto postawić na zdrową, urozmaiconą dietę, która wesprze ich układ odpornościowy. Powinna być bogata przede wszystkim w:

  • witaminę A – jajka, nabiał, ryby, jarmuż, dynia, propolis;
  • witaminę C – acerola, czarne porzeczki, owoce dzikiej róży, papryka, natka pietruszki, truskawki;
  • witaminę D – tłuste ryby, żółtka jaj, mleko, grzyby, a przede wszystkim promieniowanie słoneczne (ekspozycja ciała na słońce przez około 20 minut dziennie prowadzi do naturalnej produkcji witaminy D i jest najlepszym sposobem na jej uzupełnienie);
  • witaminę E – orzechy, migdały, pestki dyni, warzywa (zwłaszcza liściaste), pełne ziarna zbóż.

 

To właśnie te witaminy są kluczowe w budowaniu odporności (zarówno u dzieci, jak i u osób dorosłych). Dodatkowo ważnymi składnikami w diecie dziecka są:

  • selen – przeciwutleniacz zwiększający aktywność komórek odpornościowych. Obecny w rybach, orzechach, ziarnach zbóż, jajkach, algach;
  • cynk – zmniejsza ryzyko infekcji, stymuluje produkcję limfocytów T. Obecny w produktach zbożowych, kaszy gryczanej, mięsie, owocach;
  • żelazo – wchodzi w skład enzymów koniecznych do procesów utleniania i właściwego funkcjonowania komórek układu immunologicznego. Obecny w orzechach, produktach zbożowych, podrobach, mięsie oraz Spirulinie;
  • NNKT – niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, hamują stany zapalne, budują błony komórkowe wszystkich komórek ustroju, pełnią rolę miejscowych hormonów o wielokierunkowym działaniu. Obecne w rybach, jajach, olejach roślinnych, algach, orzechach i nasionach.

 

Dodatkowo należy eliminować z diety dziecka żywność przetworzoną, zmodyfikowaną, bogatą w sztuczne dodatki. Warto stawiać na produkty ekologiczne i naturalne. W zależności od wieku dziecka, do diety wprowadza się ponadto naturalną żywność probiotyczną, która wspiera mikroflorę jelitową. To właśnie od jelit pochodzi odporność całego organizmu, warto więc o nią dbać.

Suplementy dla dzieci

Organizm dziecka również potrzebuje suplementacji. Obowiązkiem jest podawanie dziecku witaminy D, ponieważ na jej niedobory cierpi większość populacji Polski, w tym dzieci. Jej niedobór nie tylko pogarsza odporność i zwiększa ryzyko infekcji czy schorzeń przewlekłych, ale również prowadzi do krzywicy, zmniejsza wytrzymałość kości i prowadzi do przewlekłego zmęczenia. Zgodnie z rekomendacjami, należy podawać następującą dawkę witaminy D:

  • wcześniaki (dzieci urodzone przed 32. tygodniem ciąży) – 800 IU / dobę;
  • wcześniaki (dzieci urodzone między 33. a 36. tygodniem ciąży) i noworodki urodzone o czasie – 400 IU / dobę;
  • dzieci w wieku do 10 lat – 600-1000 IU / dobę;
  • dzieci i młodzież w wieku 10-18 lat – 800-2000 IU / dobę.

 

Konkretna dawka zależy również od poziomu witaminy D w organizmie. Przed rozpoczęciem suplementacji warto wykonać badanie krwi. Rekomendowany poziom prawidłowy witaminy D we krwi wynosi 30-50 ng/ml.

Innymi suplementami, które mogą być podawane dzieciom, a które przyczynią się do wzmocnienia ich organizmu, są:

  • Chlorella (dodatkowo oczyszcza organizm z toksyn);
  • Spirulina (dodatkowo uzupełnia niedobory pokarmowe);
  • olej z czarnuszki (bogate źródło NNKT).

Regularna aktywność fizyczna

Kolejnym sposobem na wzmocnienie organizmu dziecka jest regularna aktywność fizyczna na świeżym powietrzu. Już od najmłodszych lat wskazane są spacery (nawet jeśli dziecko jeszcze nie potrafi chodzić, wówczas zaleca się spacery z wózkiem). Gdy dziecko potrafi już chodzić i biegać, warto zabierać je na wycieczki, place zabaw czy w inny sposób spędzać czas na zewnątrz. Specjaliści zalecają aktywność bez względu na porę roku, co wpływa na hartowanie organizmu dziecka. Ważne, aby dostosować odzież do pogody panującej za oknem.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Kościej A., Skotnicka-Graca U., Ozga I., Rola wybranych czynników żywieniowych w kształtowaniu odporności dziecka, Problemy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 2/2017.
  2. Brejecka-Pamungkas J., Naturalnie zdrowe dziecko, Wydawnictwo Oficyna 4eM, 2022.
  3. Napiórkowska L., Franek E., Rola oznaczania witaminy D w praktyce klinicznej, Choroby Serca i Naczyń, 4/2009.

Może Cię zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0