Oleje tłoczone na zimno

Oleje tłoczone na zimno to oleje tłoczone bez użycia wysokich temperatur, co jest najkorzystniejsze dla zachowania pełnego, cennego składu tych produktów. Stanowią przeciwieństwo olejów rafinowanych, do których pozyskania wykorzystuje się temperaturę dochodzącą nawet do 300 stopni C. Eliminuje to większość cennych składników odżywczych.

Oleje tłoczone na zimno

Oleje tłoczone na zimno – charakterystyka

Spośród wszystkich dostępnych na rynku polskim olejów coraz większą popularnością cieszą się tłoczone oleje na zimno różnych gatunków m.in.:

  • olej rzepakowy;
  • olej słonecznikowy;
  • olej lniany;
  • olej sojowy;
  • olej sezamowy;
  • olej arachidowy;
  • olej kukurydziany;
  • olej z pestek dyni;
  • olej z pestek winogron;
  • oliwa z oliwek.

Rodzajów tych jest jednak znacznie więcej, m.in. olej z pestek malin, olej konopny, olej z wiesiołka, olej z ostropestu i inne. Olej można tłoczyć z każdej rośliny oleistej, która w swoich częściach (zwłaszcza nasionach i ziarnach) posiada substancje tłuszczowe. Rekomenduje się, aby w każdym domu znajdował się olej tłoczony na zimno, który uznaje się aktualnie za jedno z najcenniejszych wsparć diety każdego człowieka bez względu na jego ogólne zdrowie, wiek, płeć czy poziom aktywności fizycznej.

Z żywieniowego punktu widzenia oleje tłoczone na zimno wręcz niezbędne dla zachowania zdrowia fizycznego i zdrowia psychicznego oraz urody. Zawierają w swoim składzie cenne kwasy tłuszczowe nienasycone (NNKT), zwłaszcza kwasy Omega 3 i Omega 6, ale także Omega 9, o których mówi się w coraz szerszym kontekście. Dodatkowo zawierają składniki towarzyszące tym tłuszczom – karotenoidy, tokoferole (potocznie: witamina E), witaminę A, witaminy z grupy B, skwalen czy polifenole. Uzupełnieniem składu są minerały i enzymy. Związki te są w większości likwidowane podczas rafinacji.

Oleje rafinowane – czy są złe?

W trakcie procesów związanych z rafinacją, w oleju roślinnym powstają szkodliwe produkty uboczne, do których zaliczyć można m.in. izomery trans. Ich ostateczna zawartość w produkcie końcowym jest stosunkowo niska, dlatego umiarkowane wykorzystanie olejów rafinowanych w diecie nie będzie negatywnie wpływać na zdrowie. Ryzyko pojawia się dopiero przy zbyt częstym, nadmiernym spożywaniu olejów rafinowanych. Olej rafinowany powinien znajdować się w domu, ponieważ idealnie nadaje się do smażenia (zwłaszcza na głębokim tłuszczu), pieczenia, grillowania czy innego rodzaju obróbki termicznej, podczas której na żywność działają wysokie temperatury. Oleje tłoczone na zimno nie nadają się do obróbki cieplnej. Spożywa się je przeważnie na zimno lub jako dodatek do przyrządzonych już potraw. Wyjątkiem może być oliwa z oliwek, na której można smażyć, jednak nie nadaje się do każdego dania ze względu na swój charakterystyczny smak.

Oleje tłoczone na zimno – działanie zdrowotne

Systematycznie spożywane oleje tłoczone na zimno mają niezwykle korzystny wpływ na organizm człowieka, co zostało poparte licznymi badaniami klinicznymi. Najważniejszymi efektami są:

  • poprawa pamięci, koncentracji, przewodnictwa nerwowego;
  • poprawa kondycji skóry, wzmocnienie jej, łagodzenie objawów przewlekłych schorzeń dermatologicznych;
  • przyspieszanie gojenia się ran i uszkodzeń skóry;
  • wzmacnianie odporności, łagodzenie objawów trwających już infekcji;
  • działanie antyoksydacyjne i opóźnianie procesów starzenia się organizmu;
  • wzmacnianie stawów, zwłaszcza poprzez wpływ na chrząstkę;
  • regulacja ciśnienia tętniczego krwi, wzmacnianie ścian naczyń krwionośnych i mięśnia sercowego;
  • zmniejszanie ryzyka miażdżycy i poziomu cholesterolu LDL we krwi;
  • poprawa trawienia.

I wiele innych. Aby móc cieszyć się korzyściami wynikającymi z olejów roślinnych, należy kupować wyłącznie oleje nierafinowane, tłoczone na zimno, o sprawdzonym pochodzeniu. Jednocześnie powinny być sprzedawane w szklanych, ciemnych buteleczkach, które następnie przechowuje się w zaciemnionych i chłodnych szafkach w domu.

Oleje tłoczone na zimno – jak jeść?

Oleje tłoczone na zimno można spożywać na wiele sposobów. Najprostszym jest ich klasyczna suplementacja, czyli spożywanie łyżeczki dziennie, co można następnie popić wodą, aby uniknąć oleistego posmaku w ustach. Także z tego względu większą popularnością cieszą się zwykłe kapsułki z Omega 3. Płynne oleje roślinne tłoczone na zimno są smacznym i wartościowym dodatkiem do kanapek, surówek, sałatek, zup, jednogarnkowych dań, zwłaszcza tych wykonanych na bazie kapusty, grzybów i grochu. Można polać odrobiną oleju mięso, ryby pierogi czy gołąbki, jak również dodać go do smoothies owocowo-warzywnych.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Obiedzińska A., Waszkiewicz-Robak B., Oleje tłoczone na zimno jako żywność funkcjonalna, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2012, 1 (80), 27 – 44.
  2. Wroniak M., Łukasik D., Maszewska M., Porównanie stabilności oksydatywnej wybranych olejów tłoczonych na zimno z olejami rafinowanymi, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2006, 1 (46) Supl., 214 – 221.
  3. Krygier K., Wroniak M., Dobczyński K., Kiełt I., Grześkiewicz S., Obiedziński M., Charakterystyka wybranych rynkowych olejów roślinnych tłoczonych na zimno, Rośliny Oleiste, XIX/1998.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0

Twój koszyk jest pusty

Brak produktów w koszyku.