Kombu

Kombu to jedna z najbardziej rozpowszechnionych alg na świecie, której roczne zużycie szacuje się na poziomie 600 000 ton. Wykorzystywana jest głównie w celach spożywczych, zwłaszcza w krajach azjatyckich, choć jej popularność rośnie aktualnie na całym świecie. Jest nie tylko smaczna, ale i niezwykle wartościowa. Może stać się cennym wsparciem zdrowia i codziennej diety konsumentów.

Kombu

Co to jest kombu?

Kombu to algi rosnące m.in. na wodach Oceanu Atlantyckiego, choć spotkać je można również w innych zbiornikach wodnych. Osiągają do 2 m długości i należą do wodorostów rzędu listownicowców. W rzeczywistości mianem kombu określa się wiele różnych gatunków alg, w tym:

  • Saccharina religiosa;
  • Saccharina cichorioides;
  • Alaria crassifolia;
  • Arthrothamnus.

Pierwsze wzmianki o spożywczym zastosowaniu tych alg datuje się na okres jeszcze przed naszą erą, a popularność kombu nie maleje również współcześnie. Szczególnie na terenach krajów azjatyckich, gdzie jest podstawowym składnikiem wielu tradycyjnych dań. Po części właśnie ze względu na wysokie spożycie owoców morza i alg dieta azjatycka uznawana jest za tak zdrową.

W składzie kombu znaleźć można m.in. następujące składniki:

Jednym z najistotniejszych składników kombu jest fukoksantyna – charakterystyczny karotenoid występujący w wielu gatunkach brunatnic. Ponadto uważa się, że spożycie już 100 g alg kombu pokrywa z nadwyżką dzienne zapotrzebowanie m.in. na potas, wapń, magnez oraz żelazo.

Kombu – właściwości zdrowotne

Spożycie kombu wywiera największy wpływ na aktywność enzymów mitochondrialnych występujących w białej tkance tłuszczowej. Skutkuje wzrostem utleniania kwasów tłuszczowych i produkcją ciepła, co pozwala na poprawę metabolizmu i efektywną walkę z otyłością. Fukoksantyna prowadzi do apoptozy komórek nowotworowych oraz likwidacji nadmiaru wolnych rodników, przez co spada ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych i dochodzi do pośredniego oczyszczania organizmu z zanieczyszczeń. Dodatkowo, szczególnie dzięki obecności polifenoli, spożywanie alg kombu może hamować rozwój cukrzycy, nadciśnienia tętniczego i chorób wątroby.

Udowodniono, że składniki kombu korzystnie wpływają na czynność całego układu nerwowego oraz układu sercowo-naczyniowego. Obserwuje się m.in. obniżanie ciśnienia tętniczego krwi, zmniejszanie poziomu lipidów we krwi, wzmacnianie ścian naczyń krwionośnych i mięśnia sercowego, poprawę pamięci i koncentracji. Ponadto kombu są wartościowym składnikiem diety, jeśli chodzi o utrzymanie kondycji skóry na wysokim poziomie.

Jak jeść kombu?

Kombu można spożywać na kilka sposobów. Często gotuje się je wraz z warzywami czy owocami morza (ewentualnie osobno, aby następnie połączyć je z zupami), opieka na gorącej patelni czy piecze w piekarniku bez wcześniejszego namaczania. Bardzo dobrze wzbogaca smak omletów, dań jednogarnkowych o różnym składzie oraz zup i mieszanek warzywnych. Zgodnie z tradycyjnymi przepisami wschodnimi, kombu wymagające moczenia w wodzie można przyrządzić na 2 sposoby:

  • Nidashi (na ciepłej wodzie) – kombu umieszcza się w wodzie na czas od 15 minut do 3 godzin, po czym całość doprowadza się do wrzenia na niewielkim ogniu. Tuż przed ostatecznym zagotowaniem się wody, algi należy wyjąć, a wywar gotować jeszcze przez 5 minut. Przyda się później do wielu przepisów;
  • Mizudashi (na zimnej wodzie) – do naczynia z zamknięciem wlewa się zimną wodę i dodaje algi, po czym zamyka się je i odstawia na około 3 godziny. Po upływie tego czasu kombu się wyjmuje i dodaje do przyrządzanej potrawy.

Sposób przyrządzenia kombu zależy w dużej mierze od formy algi – może być sprzedawana w paskach, płachtach, a nawet proszku o wysokim poziomie rozdrobnienia.

Kombu – przeciwwskazania

Ze względu na wysoką zawartość jodu spożycie kombu nie jest zalecane przez osoby z niektórymi chorobami tarczycy, zwłaszcza nadczynnością tarczycy. Ostrożność powinny zachować ponadto osoby z alergiami na owoce morza.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Zdrojewicz Z., Bieżyński B., Krajewski P., Czy warto jeść algi?, Med Rodz 2018; 21(1A): 72-79.
  2. Chan E., Kezuka M., Chan H., Wong S., The Health-Promoting Properties of Seaweeds: Clinical Evidence based on Wakame and Kombu, Journal of Natural Remedies, 23/2023.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0

Twój koszyk jest pusty

Brak produktów w koszyku.