Przesilenie wiosenne

Przesilenie wiosenne to szereg objawów o niewielkim nasileniu, w większości przypadków skupiających się na zmęczeniu, braku energii, senności. Uznaje się, że przyczyną są zmieniające się warunki atmosferyczne, a także brak dostatecznej ilości naturalnego światła słonecznego w miesiącach poprzednich. Domowymi metodami można z łatwością poradzić sobie z przesileniem wiosennym.

Przesilenie wiosenne

Przesilenie wiosenne – z czego wynika?

Na wystąpienie przesilenia wiosennego wpływa przede wszystkim pochmurna aura, która występowała w miesiącach poprzednich (zimowych). W tym czasie organizm nie produkował wystarczającej ilości witaminy D, jak również endorfin związanych z przebywaniem na słońcu. Tuż przed nadejściem wiosny jest już tak wyczerpany, że ryzyko przewlekłego zmęczenia i słabości jest znacznie większe. Tym bardziej że w miesiącach zimowych przeważnie obserwuje się niedostateczną podaż witamin i składników mineralnych, co wiąże się z brakiem dostępu do sezonowych warzyw i owoców. Dodatkowo wczesną wiosną wahania pogody są tak skrajne, że osoby szczególnie wrażliwe na oddziaływanie pogody z pewnością to wyczują. Są to tak zwani meteoropaci.

Warto wyjaśnić to nieco dokładniej. Światło słoneczne uczestniczy w syntezie 2 uwalnianych w mózgu hormonów – serotoniny i melatoniny, odpowiedzialnych m.in. za regulację rytmu dobowego. Serotonina (hormon szczęścia) pozwala się obudzić i sprzyja odczuwaniu ekscytacji z każdego kolejnego dnia. Poziom melatoniny wzrasta natomiast wówczas, gdy robi się ciemno, a jej wyrzut do krwi skutkuje zwiększeniem chęci snu i odpoczynku. W okresie jesienno-zimowym z powodu skrócenia dnia i wydłużenia nocy obserwuje się fizjologiczne obniżenie poziomu serotoniny i innych endorfin na korzyść zwiększonego poziomu melatoniny, utrzymującego się przez całą dobę. Skutkiem zachwiania tej równowagi jest brak życiowej energii, odczuwany szczególnie wraz z nadejściem wiosny, gdy organizm zmuszany jest do większych aktywności fizycznych.

Na szczęście przesilenie wiosenne jest stanem chwilowym. Przeważnie wypada na przełomie marca i kwietnia, trwa około 2 tygodnie i samoistnie przemija. W tym czasie można wspierać się naturalnymi metodami, które są skuteczne i bezpieczne dla organizmu.

Zobacz również: Jak dodać sobie energii?

Przesilenie wiosenne – jak wygląda?

Przesilenie wiosenne ma dość charakterystyczne objawy, do których zaliczamy przede wszystkim:

  • zmęczenie występujące w ciągu całego dnia, także tuż po przebudzeniu się;
  • senność w ciągu dnia;
  • problemy ze snem;
  • osłabienie, tendencja do łapania infekcji, zwłaszcza wiosennego przeziębienia;
  • rozdrażnienie i wahania nastroju;
  • pogorszenie samopoczucia, odczuwanie przygnębienia.

Nie należy mylić przesilenia wiosennego z depresją czy innymi zaburzeniami psychicznymi. Przesilenie wiosenne wyróżnia się tym, że wcześniej objawy te nie występowały, a po wystąpieniu utrzymują się stosunkowo krótko i można na nie wpływać różnymi działaniami zachowawczymi. Jeśli wyżej wymienione objawy trwały przez całą zimę, utrzymują się wiosną lub w ich przebiegu pojawiają się stany depresyjne, należy jak najszybciej skonsultować się z psychoterapeutą lub lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej.

Zobacz również: Witaminy na zmęczenie i brak energii.

Przesilenie wiosenne – domowe sposoby

Odczuwając przesilenie wiosenne, należy w pierwszej kolejności zadbać o zbilansowaną, zdrową dietę oraz suplementację. Dostarczenie cennych składników odżywczych nie tylko uzupełni pozimowe niedobory pokarmowe, ale również dostarczy mnóstwa energii, przeciwdziałając przemęczeniu. Do diety należy wprowadzić owoce i warzywa, zupy, ryby oraz naturalną żywność probiotyczną. Przy spadku odporności warto sięgać po naturalne antybiotyki, takie jak imbir, kurkuma, czosnek, cebula, miód, oregano. Mogą efektywnie wzbogacić smak wszelkich potraw, jednocześnie wspierając zdrowie. W tym czasie warto suplementować koenzym Q10, który znany jest przede wszystkim z właściwości dostarczających energię. Bardzo dobrze sprawdzi się również Omega 3, Chlorella, która oczyszcza organizm z toksyn i tym samym dostarcza energii oraz Spirulinaalga ta zawiera niemal wszystkie witaminy, minerały i antyoksydanty, dzięki czemu kompleksowo wpływa na zdrowie, urodę i samopoczucie. W dalszym ciągu należy kontynuować suplementację witaminy D, która powinna być przyjmowana całorocznie przez całe życie. Jeśli wcześniej nie była przyjmowana, wiosna jest idealnym czasem, aby rozpocząć suplementację. Jednocześnie należy zrezygnować ze słodyczy, fast foodów oraz żywności wysokoprzetworzonej. Każdego dnia zaleca się wypijanie przynajmniej 1,5 litra wody.

Można sięgać po rozwiązania medycyny alternatywnej, takie jak ziołolecznictwo czy aromaterapia. Spośród ziół szczególnie poleca się:

  • ashwagandhę;
  • różeniec górski;
  • nawłoć.

Z kolei cenne olejki eteryczne dodające energii to m.in.:

  • olejek cytrynowy;
  • olejek pomarańczowy;
  • olejek miętowy;
  • olejek grejpfrutowy.

Olejki można dodawać do kąpieli, inhalacji, nanosić odrobinę na poszewkę poduszki, natomiast zioła przeważnie się pije, ewentualnie suplementuje. Podczas odczuwania braku energii warto wziąć chłodny lub zimny prysznic, a także udać się na zewnątrz, aby przebiec się lub pospacerować na świeżym powietrzu. To idealny czas, aby zadbać o urodę i relaks, dlatego bardzo dobrze sprawdzą się masaże, zabiegi kosmetologiczne, a nawet domowe SPA. Jednocześnie przygotujemy skórę na nadchodzące miesiące wiosenne i letnie.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Kopacz T., Zespół przewlekłego zmęczenia jako problem terapeutyczny, Sztuka Leczenia, 3-4/2014.
  2. Duda M., Zmęczenie jako współczesne zagrożenie cywilizacyjne, Wydawnictwo UR, 1/2017.
  3. Urbańska J., Zmęczenie życiem codziennym, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, Poznań 2010

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0

Twój koszyk jest pusty

Brak produktów w koszyku.