Jak wzmocnić odporność?

Każdy człowiek powinien wiedzieć jak wzmocnić odporność całkowicie naturalnymi, domowymi metodami. W dzisiejszych czasach spadki odporności i skłonność do licznych chorób są na porządku dziennym, co wiąże się między innymi z gorszą jakością żywności, siedzącym trybem życia czy wszechobecnym stresem. Domowe sposoby wzmacniające odporność mogą temu zaradzić.

Jak wzmocnić odporność?

Jak wzmocnić odporność?

Poniżej przedstawiamy skuteczne, sprawdzone i przede wszystkim bezpieczne sposoby na poprawę odporności.

Dieta i suplementy diety

O odporność najlepiej zadbać od wewnątrz, do czego przyczynia się zwłaszcza zdrowa i zbilansowana dieta. Powinna być bogata w witaminy, minerały, pełnowartościowe białko oraz NNKT, czyli wszystkie składniki wspierające odporność. Wśród witamin szczególnie ceni się witaminę C oraz witaminę D, natomiast wśród minerałów cynk, żelazo i selen. Warto jeść dużo świeżych warzyw i owoców, tak bogatych w antyoksydanty eliminujące wolne rodniki tlenowe (jak wiadomo, w dzisiejszych czasach są one jednym z głównych czynników ryzyka chorób i infekcji).

Suplementami diety idealnymi do wspierania odporności są:

  • acerola – najbogatsze, naturalne źródło witaminy C;
  • chlorella – alga o właściwościach detoksykujących;
  • probiotyki – jako że odporność całego organizmu pochodzi z jelit;
  • olej z czarnuszki –  posiada potwierdzone działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne. Składniki w nim zawarte wpływają pozytywnie na aktywność fagocytarną leukocytów i produkcję cytokin, dodatkowo zmniejszając stany zapalne w ustroju.

Suplementy diety należy przyjmować codziennie, dlatego szczególną wagę przykłada się do ich pochodzenia i jakości.

Regularna aktywność fizyczna

Regularna, umiarkowana aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko występowania infekcji i przeziębień oddziałując na układ immunologiczny wielotorowo. Udowodniono, że wysiłek fizyczny zwiększa liczbę i aktywność makrofagów, pozwalając tym samym na szybsze zwalczanie bakterii i wirusów. Jednocześnie następuje wzrost aktywności limfocytów Th oraz wzrost stężenia we krwi przeciwciał IgG i IgM. Podczas ćwiczeń poprawia się cyrkulacja krwi, przez co zarówno składniki odżywcze, jak i komórki odpornościowe mogą krążyć sprawnie po całym ciele.

Aby uzyskać taki efekt rekomenduje się ćwiczenie codziennie przez przynajmniej 40 minut, jednak aktywność nie może prowadzić do przemęczenia organizmu. Najlepiej pozostawać aktywnym na świeżym powietrzu (wolnym od spalin samochodowych i zanieczyszczeń).

Wysypianie się

Kolejnym kluczowym elementem jest wysypianie się. Nocą dochodzi do najintensywniejszej odpowiedzi większości komórek układu odpornościowego. Dodatkowo podczas nieprzerwanej głębokiej fazy snu wzrasta liczba limfocytów w organizmie. Dlatego podczas choroby to właśnie sen przynosi największą ulgę – po przebudzeniu się zazwyczaj czujemy się lepiej, a gorączka spada. Osoby zmagające się z bezsennością lub śpiące zbyt krótko są bardziej narażone nie tylko na spadek odporności i infekcje, ale i depresję czy wahania nastroju.

Hartowanie organizmu

Ostatnim elementem wspierającym odporność jest tzw. hartowanie organizmu. To nic innego jak wystawianie organizmu na działanie skrajnych, intensywnych bodźców zewnętrznych, np. niskich czy wysokich temperatur. Wszystko po to, aby organizm mógł uruchamiać mechanizmy odpornościowe i przystosowujące do nowych okoliczności. Podczas zabiegów hartowania organizmu dochodzi dodatkowo do przyspieszenia krążenia krwi, poprawy metabolizmu i zwiększenia tolerancji ustroju na wiele różnych czynników. Wszystko to wpływa na poprawę odporności.

Do najczęściej wybieranych metod hartowania organizmu należą: sauna, morsowanie, bieganie (bez względu na pogodę, a więc również podczas deszczu czy zimą), naprzemienne prysznice czy chodzenie boso po różnym podłożu. Niezwykle istotne jest, aby wszelkie zabiegi hartujące wykonywać zgodnie z ich metodyką i po wykluczeniu przeciwwskazań. W innym razie mogą przynieść wiele negatywnych konsekwencji zdrowotnych.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Ciesielska-Figlon K., Daca A., Lisowska K., Olej z nasion czarnuszki siewnej (Nigella sativa) jako produkt immunomodulujący, Postępy Fitoterapii, 20/2019.
  2. Dymarska E., Czynniki modulujące układ immunologiczny człowieka, Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, 2/2016.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0